Logo

Basketbalová Prievidza má nového vlastníka s veľkými ambíciami. Müller: Chceme patriť medzi najhodnotnejšie športové značky na Slovensku

9.5.2025 10:37
PDBASKET

Zdroj: Pravda.sk


Ján Müller podporoval tradičný basketbalový klub od začiatku sezóny, avšak vlastnícky ho oficiálne prevzal až počas nej. Predseda predstavenstva finančnej spoločnosti PARTNERS Group Holding SK a nový majiteľ BC Prievidza má jasnú víziu na niekoľko rokov dopredu, jej detaily predstavuje v rozhovore.

Prečo sa úspešný podnikateľ rozhodne vstúpiť do klubového basketbalu?

„Som Prievidžan a mám rád basketbal. Od vzniku spoločnosti v roku 2007 sme vždy finančne podporovali vybraný šport. Od majstrovstiev Európy 2017 a triumfu Slovinska som basketbal opäť začal intenzívne sledovať. Nielen, ale najmä kvôli Lukovi Dončičovi. Už 8 rokov podporujem Mládežnícku basketbalovú akadémiu v Prievidzi (MBA Prievidza). Rozhodol som sa pomôcť aj mužskému klubu. Celosvetové prieskumy agentúry Nielsen Sports ukázali, že basketbal je druhý najpopulárnejší šport na svete. Najrýchlejšie rastie popularita a obľúbenosť medzi mladými ľuďmi (16 až 28 rokov) a ženami. Na Slovensku chceme naskočiť na rastúcu vlnu atraktivity. Súkromne som si definoval dva hlavné ciele. Dostať basketbal medzi top tri športy na Slovensku z hľadiska popularity, návštevnosti a hráčskej základne. Druhým cieľom je pomôcť mužskej reprezentácii, aby sa najneskôr do 12 rokov kvalifikovala na vrcholné podujatie."

Prievidzský tím nedávno skončil vo štvrťfinále aktuálnej sezóny. Aké emócie doznievajú v novom majiteľovi?

„V poslednom zápase v Prievidzi sme mali rekordnú návštevu, viac ako 2 800 divákov. Sedem minút pred koncom sme viedli nad Nitrou o 13 bodov. Už nikto nepochyboval o tom, že postúpime do semifinále. Cítim smútok a sklamanie z výsledku a z vypadnutia. Najviac ma to mrzí kvôli skvelým fanúšikom. Do klubu som vstúpil v priebehu sezóny. Ak by sme pragmaticky hodnotili naplnenie hlavných cieľov, splnil sa jeden z troch: dostali sme sa do skupiny Európskeho pohára FIBA. Nepostúpili sme však na Česko-slovenský pohár a nezískali sme medailu v lige. V budúcej sezóne chceme byť silným vyzývateľom pre kohokoľvek."


Mnohí priaznivci boli po sezóne kritickí na adresu trénera Garetha Murraya. Má dôveru?

„Prievidzskí fanúšikovia milujú basketbal a rozumejú mu. Ak sa chceme zdokonaliť v ktorejkoľvek oblasti, vítame konštruktívnu kritiku. Vedenie klubu má veľkú dôveru voči športovému riaditeľovi Mattovi Hauferovi. Od budúcej sezóny prevezme kompetencie celej športovej oblasti v klube. Matt dôveruje trénerovi a obaja dostanú príležitosť, aby si vybudovali tím podľa svojich predstáv a štýlu hry, ktorý tréner Murray preferuje.

V najbližších týždňoch a mesiacoch bude úlohou manažmentu vytvoriť najlepšie podmienky pre ich prácu. Kouč Murray nám pomáha aj s nastavovaním procesov v mládežníckej akadémii. Je bývalým asistentom reprezentačného trénera Veľkej Británie a viedol reprezentáciu Veľkej Británie v kategórii U16. Zaujíma sa o zápasy detí. Vyhodnocuje ich progres, komunikuje a dáva rady mládežníckym trénerom. Jeho práca je komplexná, netýka sa iba A-tímu."

Čitateľov nepochybne zaujíma ekonomický faktor. Ako finančne pozdvihnete BC Prievidza?

„Do klubu vstupujem s dlhodobými cieľmi, pripravil som 3 milióny eur na podporu klubu na najbližších 10 rokov. Klub som podporoval už v minulej sezóne, keď som kúpil za 80-tisíc eur LED panely. Chcem motivovať partnerov a podporovateľov klubu k tomu, že čím viac prispejú oni, tým viac prispejem aj ja. V oblasti financií podnikám od roku 1997. Ak v mojom biznise klient investuje, po určitom období sa mu peniaze zhodnotia. V športe sponzor poskytne peniaze, ktoré už nikdy neuvidí. Lenže aby v tom pokračoval, musí mu to priniesť vysokú hodnotu. V NBA sponzoring a partnerstvá predstavujú 15–20% príjmov. V BC Prievidza to bolo v poslednej sezóne na úrovni 65% príjmov. V NBA tvoria mediálne práva a predaj vstupeniek približne 70% príjmov. V BC Prievidza zhruba 25% príjmov. Z toho vyplýva, že 90% príjmov predstavujú sponzori a diváci. A o tých sa treba starať najviac."

Čo ďalšie ste vymysleli, aby ste motivovali sponzorov a partnerov?

„Sú tri zásadné parametre, ktoré chceme prisľúbiť v budúcej spolupráci. Prvým je absolútna transparentnosť. Každé euro pôjde do šatne: na platy hráčov a s nimi spojené náklady (strava, ubytovanie, cestovanie). Druhým parametrom je vnímanie sponzoringu ako partnerstva. Chceme maximalizovať vizibilitu danej firmy a jej podnikania. Zároveň aktivovať konverziu (získavanie klientov pre sponzora). Ak chceme podporovať klub, tak si všímajme, ktoré firmy ho sponzorujú a odtiaľ nakupujme tovar a služby. A do tretice, zamýšľame organizovať akcie Meet & Greet. Je to možnosť pre partnerov, aby sa stretli s trénerom a hráčmi, aby im kládli otázky. V klube nás čaká výzva na reorganizovanie prostredia pre sponzorov a VIP divákov tak, aby bol každý zápas podujatím, kam vezmeme rodinu, priateľov, obchodných partnerov."


Fanúšikovské zázemie v BC Prievidza je preslávené nielen v basketbalovej komunite. Zamýšľate sa, ako priniesť ľuďom do haly nové zážitky?

„Prajem si, aby sme vnímali fanúšika ako klienta, na ktorom nám záleží a aby sme pred zápasom premýšľali, akú hodnotu dostane za vstupné. Je pre nás veľmi dôležité, aby zápasy navštevovali rodiny s deťmi. Tým zvyšujeme záujem detí o basketbal v prievidzskej mládežníckej akadémii. V najbližšej sezóne otvoríme dievčenskú zložku a postupne budeme budovať kompletnú ženskú pyramídu. Chceme priniesť fanúšikom zvýšenú kvalitu služieb v oblasti ticketingu. Pripravujeme aplikáciu s vernostným programom. V spolupráci s renomovaným dizajnérom chystáme novú kolekciu klubového oblečenia a merchu. Zároveň 50% z výťažku predaja pôjde na podporu seniorského tímu a 50% na podporu mládeže. Vzorom, ako sa moderne pracuje s fanúšikmi, je pre nás litovský Žalgiris Kaunas. Prievidza má 42 000 obyvateľov. Ak na každý zápas príde 2 100 a viac divákov, tak sme v našich podmienkach ako Žalgiris."

A čo budovanie silnej značky BC Prievidza so spoločenským presahom do mesta a škôl?

„Postupne spustíme množstvo projektov, medzi ktoré patrí náborový program na školách s názvom ,Hodíš sa na basketbal‘. Naši tréneri sa angažujú a vedú hodiny telesnej výchovy v spolupráci s VÚC v projekte ,Tréneri v školách‘. Hráči z A-tímu pomáhajú s vedením hodín telesnej výchovy a zvyšujú atraktivitu basketbalu na základných školách v celom okrese. Stali sa aj pravidelnými účastníkmi na vyučovacích hodinách, nielen jazykovej výučby na gymnáziu v Prievidzi, s ktorým máme vynikajúcu spoluprácu. Plánujeme rozvíjať ďalšie komunitné aktivity."


Ste najväčším podporovateľom mládežníckeho basketbalu na Slovensku. Zameriate sa ešte výraznejšie na rozvoj mladých talentov, aby si plnili športové sny?

„Dlhodobo sa zaujímam o podporu mládeže. Stal som sa generálnym sponzorom mládežníckych reprezentácií dievčat a chlapcov. Po mnohých konzultáciách s Borisom Žbirkom z Ružomberka, ktorý mi pomáhal a radil s nastavením procesov v akadémii, som pochopil, že akadémia a seniorský tím musia byť prepojené a spolupracovať. Tak sa maximalizuje efekt rozvoja mladých hráčov. V Prievidzi je basketbal športom číslo jeden a basketbalové zápasy najpopulárnejším podujatím. Prioritným cieľom je výchova profesionálnych hráčov, ktorá vedie cez mládežnícke reprezentácie. Mienime dodávať čo najviac potenciálnych prospektov v kategóriách U14, U16, U18, U20. Usilujeme sa vytvoriť najvhodnejšie podmienky pre kombináciu basketbalu a štúdia. V klube pracujeme na komplexnom rozvoji osobnosti, nielen na herných schopnostiach. Hráči získavajú do života cenené zručnosti ako vytrvalosť, odhodlanie, sebadôveru, plánovanie, spoluprácu, komunikáciu a učia sa prekonávať prekážky. Ak čokoľvek úspešné v Prievidzi zavedieme, určite sa podelíme o know-how a skúsenosti."

Na jeseň 2024 ste zažili pekné dobrodružstvo v Európskom pohári FIBA. Plánujete sa opäť uchádzať o miestenku v pohárovej Európe?

„Európske poháre Prievidza nehrala osem rokov. Je to jediná možnosť konfrontácie a posúdenia úrovne a kvality klubového basketbalu na Slovensku. Divácky sme zaznamenali dva vrcholy. Domáci duel so španielskym Bilbaom (2 700 divákov), neskorším víťazom súťaže. A piaty zápas vo štvrťfinále proti Nitre (2 800 divákov). Určite sa chceme uchádzať o miestenku v Európe. Tým, že sme vypadli v ligovom štvrťfinále, nemôžeme štartovať v Európskom pohári. Prihlásili sme sa do ďalšieho ročníka Severoeurópskej ligy (ENBL), v ktorej pôsobili Inter Bratislava a Spišská Nová Ves. Aj v budúcej sezóne túžime priniesť do Prievidze konfrontácie s európskymi tímami."

Môže prievidzský fanúšik očakávať, že klub bude v ďalšej sezóne silnejší a hladnejší po športovom úspechu?

„Tak, ako ma inšpirovala dlhodobá, koncepčná a svedomitá práca manažmentu klubu Patrioti Levice alebo ma inšpiroval kapitálový vstup J&T do klubu Inter Bratislava, tak budeme aj my v Prievidzi radi, ak sa svojou prácou a budúcimi výsledkami staneme inšpiráciou pre ďalšie kluby. Máme dlhodobé ambície: stať sa rešpektovanou športovou organizáciou, dostať sa medzi päť až sedem najhodnotnejších športových značiek na Slovensku a chceme byť rozpoznateľní aj v Európe. Hodláme priniesť do Prievidze konfrontáciu s poprednými európskymi celkami. Zároveň chceme byť každoročne silným vyzývateľom v boji o titul v SBL a byť vyhľadávaným prostredím pre výchovu mladých hráčov pre slovenské reprezentačné výbery vo všetkých kategóriách. BC Prievidza sa môže stať úspešnou organizáciou vtedy, ak ju členovia, sponzori a fanúšikovia budú mať radi, čo bude hlavnou úlohou jej vedenia."